سخت ترین روز ترک متادون

سخت ترین روز ترک متادون
Saiedghanbari
6 اکتبر 2024

سخت ترین روز ترک متادون معمولا بین روزهای سوم تا هفتم است. در این روزها فرد شاهد شدیدترین علائم ترک متادون است و معمولا دچار دردهای شدید بدنی و تحریکات غیر قابل کنترل روحی می‌شود. همانطور که می‌دانید، اعتیاد به متادون، همانند سایر مواد مخدر، تاثیرات عمیقی بر زندگی فرد می‌گذارد و ترک متادون به دلیل تاثیرات شدید آن، یکی از دشوارترین اقدامات برای هر فرد وابسته به آن است. علائمی که در هنگام ترک متادون ظاهر میشوند افراد را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهند و در برخی از روزها، در صورت نداشتن راهنما و عدم مصرف داروهای مناسب، غیر قابل تحمل خواهند بود.

 اگر فرصت کافی برای مطالعه مقاله ندارید، میتوانید با مشاهده ویدیو و یا گوش دادن به پادکست زیر اطلاعات کامل درباره سخت ترین روز ترک  متادون را بدست آورید.

عوامل مختلفی می‌توانند بر زمانبندی دقیق سخت ترین روز ترک متادون تاثیر بگذارند که از جمله آن‌ها مدت زمان مصرف، دوز مصرفی، وضعیت جسمانی و روانی فرد و روش‌های مورد استفاده برای ترک متادون است. در این مقاله با ما همراه باشید تا پیرامون وضعیت بروز علائم و عوارض ترک متادون در روزهای مختلف اطلاعات کاملی دریافت کنید و راهکارهای مقابله با این عوارض را بشناسید:

سخت‌ترین روز ترک متادون، چه روزی است؟

بسیاری از کسانی که متادون را ترک کرده‌اند معتقدند سخت‌ترین روز ترک متادون معمولاً بین روزهای چهارم تا هفتم پس از قطع مصرف است. در این دوره، بدن به شدت در حال تخلیه و سم‌زدایی متادون از رگ‌های خونی و اندام‌های حیاتی بدن است و به همین دلیل، علائم جسمی و روانی ترک به اوج خود می‌رسند.
دردهای عضلانی، سردرد، تعریق شدید، حالت تهوع و استفراغ از جمله علائم رایجی هستند که بسیاری از افراد در این دوره تجربه می‌کنند. علاوه بر این، ضربان قلب با رسیدن به روز سوم ترک متادون به شدت افزایش می‌یابد و گرفتگی عضلات نیز از چالش‌های دیگری است که فرد با آن روبرو می‌شود. این علائم معمولا به دلیل بحرانی است که بدن در نبود متادون تجربه می‌کند.

علاوه بر عوارض جسمانی، تغییرات هورمونی که در این دوره اتفاق می‌افتد نیز سبب بروز اختلالات روحی و تحریک پذیری خلق‌وخوی در فرد می‌شود. احساس اضطراب، افسردگی و بی‌خوابی از شایع‌ترین مشکلاتی است که افراد در روزهای سوم تا هفته اول تجربه می‌کنند.
همانطور که به آن اشاره کردیم، مدت زمان و میزان مصرف متادون در فرد سبب می‌شود تا علائم شدت متفاوتی داشته باشند. همچنین بسیاری از افراد به دلیل احساس تنهایی که در این زمان برایشان ایجاد می‌شود، تحمل کمتری برای پذیرش این علائم جسمی خواهند داشت و این عوامل در کنار هم می‌توانند ترک متادون را با دشواری بیشتری همراه سازند. بنابراین آگاهی از این علائم و زمانبندی بروز آن‌ها در هر مرحله از ترک متادون می‌تواند به افراد کمک کند تا با راحتی و اطمینان بیشتری مسیر ترک را به انتها برسانند.

سخت‌ترین روز ترک متادون، چه روزی است؟

مراحل سختی در روزهای ترک متادون

ترک متادون، اگر خودتان تجربه کرده باشید و یا در اطرافیان دیده‌باشید، اقدامی است که با مراحل مختلف همراه است. این مراحل با ظهور عوارض و علائم خاصی همراه است که این علائم برای هر فرد به دلیل سابقه و شدت مصرف و همچنین میزان توانمندی بدنی و روحی، متفاوت است. معمولاً در روزهای مشخصی از دوره ترک، شدت این علائم به اوج خود می‌رسند. برای مثال، در روزهای اولیه، یعنی از روز اول تا سوم، علائمی شبیه به آنفولانزا که همراه با تب، لرز و دردهای عضلانی است، در فرد مشاهده می‌شود. شاید فرد حالت تهوع یا استفراغ هم داشته باشد و یا حتی نتواند به راحتی بخوابد. این روزها با وجود سختی که دارند، مقدمه‌ای برای شروع مرحله بعدی که دارای عوارض و علائم شدیدتر هستند می‌باشند. در ادامه برای آشنایی بهتر شما عزیزان، به بررسی هر یک از این مراحل ترک متادون و علائمی که در فرد ظاهر می‌شود، خواهیم پرداخت:

روزهای اولیه ترک متادون (۱ تا ۳ روز ابتدایی)

در روزهای ابتدایی ترک متادون که همان روزهای اول تا سوم است، بدن به دلیل این که به متادون عادت کرده‌است، نسبت به قطع ناگهانی آن واکنش شدیدی نشان می‌دهد. کسانی که این مرحله را تجربه کرده‌اند، احتمالاً علائمی شبیه آنفولانزا یا سرماخوردگی را در خود خواهند دید. تب، لرز و دردهای عضلانی سبب ناآرامی و ضعف فرد می‌شوند.
علاوه بر این، مشکلات گوارشی مثل تهوع، استفراغ و اسهال نیز در فرد ایجاد می‌شوند. بی‌خوابی و اضطراب نیز در این روزها رایج و غالب است. فرد به سختی می‌تواند آرام و ساکن بماند و همواره در تب و تاب و تلاطم است. برای مثال، ممکن است فرد شب‌ها چندین بار از خواب بیدار شود یا به‌خاطر تعریق شدید، نیاز به تعویض لباس پیدا کند. اگرچه این روزها بسیار سخت هستند، اما هنوز سخت ترین روز ترک متادون فرا نرسیده و علائم به اوج خود نرسیده‌اند.

سخت‌ترین روزهای ترک متادون (۴ تا ۷ روز پس از آغاز سم‌زدایی)

با رسیدن به روزهای ۴ تا ۷ ترک متادون، سخت‌ترین مرحله ترک آغاز می‌شود. در این دوره، دردهای شدید عضلانی و استخوانی به اوج می‌رسند و فرد دچار گرفتگی‌های عضلانی شدید مخصوصا در پاها می‌شود. مثلا ممکن است فرد هنگام راه رفتن یا حتی در خواب با گرفتگی شدید پا مواجه شود.

علاوه بر این، سردردهای ضربانی و مداوم، تپش قلب و افزایش فشار خون نیز شدت می‌گیرند. در برخی موارد شدید، افراد ممکن است حتی توهمات شنوایی یا بینایی را تجربه کنند. این دوره واقعاً دردناک و سخت است، اما با حمایت مناسب و مراقبت‌های پزشکی، می‌توان این مرحله دشوار را پشت سر گذاشت.

بهبود تدریجی در روزهای ۸ تا ۱۴

بعد از عبور از اوج علائم ترک متادون و گذشتن از سخت ترین روزهای ترک متادون، در روزهای هشتم تا چهاردهم فرد وارد دوره بهبودی تدریجی خواهد شد. در این دوره علائم ترک به تدریج کاهش می‌یابند و بدن شروع به بازیابی خود با تسریع سم‌زدایی می‌کند. شاید فرد در این دوره همچنان احساس خستگی زیادی داشته باشد و گاهی هم احساس افسردگی کند، اما خبر خوب این است که دردهای شدید و علائم جسمی به تدریج کم می‌شوند.

برای مثال، اگر فرد در روزهای قبل به‌خاطر درد عضلات یا بی‌خوابی اذیت می‌شد، در این مرحله این مشکلات کمتر خواهند شد و یا حتی برطرف می‌شوند. با وجود این بهبود، هنوز هم برخی از علائم خفیف مانند خستگی و احساس ناراحتی و استرس همچنان باقی مانده که با گذشت زمان از بین خواهند رفت.

سندرم پس از ترک حاد (PAWS – هفته ۲ تا ۴+)

پس از پایان هفته دوم و ورود به هفته سوم، فرد همچنان با سندرم پس از ترک حاد (PAWS) که شامل علائم روانی و روحی است، درگیر خواهد بود. این سندرم و علائم آن هفته‌ها یا حتی ماه‌ها ادامه دارد و برای تسریع زمان رفع آن ها نیاز به مشاوره های تخصصی روانشناسان و کارشناسان ترک است. در این دوره همچنان احساس اضطراب یا افسردگی در فرد وجود دارد و تمرکز کردن هنوز سخت است.

ممکن است فرد هنور برخی از شب‌ها به سختی بخوابد و یا برعکس، بیش از حد متعادل به خواب رود. این علائم می‌توانند در روابط میان فرد با دیگران تأثیر زیادی بگذارند، معمولا فرد در این زمان در برقراری ارتباط با اطرافیان دچار مشکل می‌شود. این دوره با حمایت درست از سوی اطرافیان و برخورداری از مشاوره‌های کارشناسان ترک،‌ با تضمین سلامت روح و جسم فرد تمام خواهد شد.

مراحل سختی در روزهای ترک متادون

جدول زمانی ترک متادون

در زیر مراحل و بازه‌های زمانی که در جریان ترک متادون ایجاد می‌شوند به همراه علائم و عوارضی که ظاهر می‌شوند را برای آشنایی بیشتر شما عزیزان آورده‌ایم:

بازه زمانیخصوصیات و شرایطعلائم شایع
از روز اول تا سومبدن به قطع ناگهانی متادون واکنش نشان می‌دهد و علائم شروع می‌شوند.تب، لرز، دردهای عضلانی، تهوع، استفراغ، اسهال، بی‌خوابی، بی‌قراری، تحریک‌پذیری، تعریق شدید
از روز چهارم تا هفتمعلائم جسمی و روانی به اوج خود می‌رسند. این دوره به عنوان سخت‌ترین بخش شناخته می‌شود.دردهای شدید عضلانی و استخوانی، سردرد، گرفتگی عضلات، افزایش ضربان قلب، توهمات، فشار خون بالا
از روز هشتم تا چهاردهمبدن شروع به بازیابی می‌کند، علائم کاهش می‌یابند اما همچنان برخی علائم باقی می‌مانند.خستگی، افسردگی، کاهش دردهای جسمی، برخی مشکلات خواب یا خلقی
از هفته سوم به بعدعلائم روانی ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها ادامه یابند.افسردگی، اضطراب، مشکلات تمرکز، بی‌خوابی یا خواب زیاد، مشکلات ارتباطی با دیگران

برای مدیریت سخت‌ترین روز ترک متادون چه کنیم؟

همانطور که به آن اشاره کردیم، ترک متادون با عوارض و علائم خاصی در هر مرحله همراه است که این علائم شامل تغییرات شدید جسمی و روانی است. معمولا در سخت‌ترین روزهای ترک متادون، وقتی علائم به اوج خود می‌رسند، توجه به نیازهای جسمی و روحی فرد اهمیت ویژه‌ای دارد.

در این زمان، به دست آوردن حمایت لازم، مدیریت استرس و بهبود وضعیت جسمی می‌تواند به فرد کمک کند تا این مراحل را با موفقیت پشت سر بگذارد. در ادامه، راهکارهای مختلفی برای مدیریت علائم شدید ترک متادون را به شما عزیزان ارائه می‌دهیم تا بتوانید برای خودتان یا عزیزانتان، بهترین تصمیمات و اقدامات را در هر مرحله بگیرید:

  • از مشاوران و پزشکان متخصص کمک بگیرید تا به شما در مدیریت علائم کمک کنند.
  • در کنار کسانی باشید که به تازگی متادون را ترک کرده‌اند تا از تجربیات آن‌ها بهره‌مند شوید و احساس تنهایی نکنید.
  • از داروهای تسکین درد خماری متادون تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید تا به کاهش درد و اضطراب کمک کنید.
  • مایعات کافی بنوشید تا بدن خود را هیدراته نگه دارید و مشکلات گوارشی را کاهش دهید.
  • از غذاهای مغذی و سبک مانند میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید تا به بهبود حالت روحی و جسمی خود کمک کنید.
  • مصرف کافئین و قند را کاهش دهید زیرا این مواد می‌توانند علائم اضطراب را تشدید کنند.
  • تکنیک‌های تنفس عمیق و مدیتیشن را تمرین کنید تا به آرامش روحی خود کمک کنید.
  • فعالیت‌های آرامش‌بخش مانند مطالعه یا گوش دادن به موسیقی ملایم را در برنامه روزانه خود بگنجانید.
  • ورزش‌های ملایم مانند پیاده‌روی را انجام دهید تا به بهبود خلق‌و‌خو و کاهش دردهای جسمی کمک کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که خواب کافی و راحت داشته باشید تا به فرآیند بهبودی خود سرعت ببخشید.
  • محیط خانه را با نور کم و دمای متعادل تنظیم کنید تا برای استراحت و بازیابی توانی‌تان مناسب باشد.
  • از محیط‌های پر استرس دوری کنید و با افرادی که شما را تحت فشار قرار می‌دهند، ارتباط نداشته باشید.
برای مدیریت سخت‌ترین روز ترک متادون چه کنیم؟

نتیجه‌گیری

در این مقاله شما را با شرایط و علائم سخت ترین روز ترک متادون آشنا کردیم و به بررسی مراحل مختلف ترک متادون و علائم آن پرداختیم. همچنین، به اهمیت برخورداری از حمایت عاطفی اطرافیان برای سرعت بخشی به فرآیند ترک اشاره کردیم. توجه به این نکته الزامی است که برای مدیریت سخت‌ترین روزهای ترک متادون و مواجهه درست با عوارض هر مرحله لازم است از راهکارهای موثری برای فرد استفاده شود.
دریافت حمایت از متخصصان برای کنترل علائم جسمی و توجه به تغذیه مناسب می‌تواند سبب مدیریت استرس و اضطراب در فرد شود. همچنین توجه به فعالیت بدنی منظم و ایجاد محیط و زمان آرام برای استراحت، از جمله موارد مهمی است که می‌تواند به فرد کمک کند تا این روزها را با موفقیت پشت سر بگذارد.

در کلینیک تخصصی ترک اعتیاد پیام تندرستی مشاوران و کارشناسان با تجربه آماده راهنمایی و هدایت شما عزیزان هستند تا با اطمینان و تضمین بالاتری از موفقیت در ترک، در نهایت سلامت جسم و روان این مسیر را بپیمایید. پیام تندرستی مرکز جامع و معتبریست که از ابتدای شروع ترک هر ماده مخدری تا انتهای آن، در کنار شما خواهد بود و حامی موثری در هر مرحله از ترک است.

سوالات متداول درباره سخت ترین روز ترک متادون

  1. سخت‌ترین روز ترک متادون چه زمانی است؟
    سخت‌ترین روزهای ترک متادون معمولاً بین روز چهارم تا هفتم پس از قطع مصرف متادون است و این درست زمانی است که علائم جسمی و روانی به اوج خود می‌رسند.
  2. علائم رایج در سخت‌ترین روز ترک متادون چیست؟
    در این دوره، افراد دردهای شدید عضلانی، سردرد، گرفتگی‌های عضلانی، افزایش ضربان قلب، حالت تهوع و در برخی موارد توهمات شنوایی و بینایی را تجربه می‌کنند.
  3. چگونه می‌توان علائم سخت‌ترین روز ترک متادون را مدیریت کرد؟
    استفاده از مدیتیشن، مشاوره با پزشک، تغذیه مناسب، هیدراتاسیون کافی و ایجاد محیط آرام و راحت به مدیریت علائم این دوره کمک زیادی می‌کند.

Rate this post
دسته بندی مقاله : مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

مشاوره رایگان