افسردگی بعد از ترک گل

افسردگی بعد از ترک گل | پیام تندرستی
مدت مطالعه : 3:00
mahmoodi
21 جولای 2024

افسردگی بعد از ترک گل، یکی از عوارض ترک این ماده است و در بسیاری از افرادی که دوره ترک ماری جوانا را پشت سر گذاشته‌اند، رخ می‌دهد. زمانیکه فردی تصمیم به ترک مصرف ماریجوانا می‌گیرد، بدن و ذهن او باید بصورت تدریجی به عدم حضور گل عادت کند، تا از بروز عوارض شدید ترک گل جلوگیری شود. این فرآیند اغلب با بروز علائمی مانند اضطراب، تحریک‌پذیری و به‌ویژه افسردگی پس از اعتیاد همراه است. در این مقاله، به بررسی دلایل افسردگی بعد از ترک گل، راهکارهای مقابله با آن و روش‌های درمانی موجود خواهیم پرداخت تا به افرادی که در این مسیر قرار دارند، کمک کنیم که بهبودی کاملی را تجربه کنند.

دلایل افسردگی بعد از ترک گل

ترک ماریجوانا یا همان “گل” می‌تواند منجر به افسردگی شود و این روند دلایل متعددی دارد. برخی از دلایل اصلی بروز افسردگی بعد از ترک گل عبارتند از:

تغییرات شیمیایی در مغز

مصرف ماریجوانا باعث افزایش سطح دوپامین در مغز می‌شود و حس سرخوشی و لذت را تقویت می‌کند. با ترک مصرف گل، سطح دوپامین کاهش می‌یابد و این تغییر ناگهانی می‌تواند منجر به احساس افسردگی بعد از ترک گل شود.

استفاده از ماریجوانا(گل) می‌تواند بر سطح سروتونین که نقش مهمی در تنظیم خلق و خو دارد، تأثیر بگذارد. طبیعتا بعد از ترک گل، تغییراتی در سطح سروتونین رخ می‎دهد که منجر به بروز افسردگی و نوسانات خلقی خواهد شد.

عوامل روانی

افراد زیادی از ماریجوانا به عنوان یک راه‌حل برای مقابله با استرس، اضطراب و… استفاده می‌کنند. با ترک مصرف ماریجوانا، فرد ممکن است احساس کند که ابزارهای مقابله‌ای خود را از دست داده است.

مصرف گل می‌تواند به عنوان راهی برای فرار از خاطرات یا تجارب ناخوشایند مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترک آن ممکن است این خاطرات و تجارب را به سطح بیاورد و منجر به افسردگی بعد از ترک گل شود.

فشارهای اجتماعی و محیطی

ترک گل ممکن است منجر به تغییراتی در روابط اجتماعی افراد شود. فرد ممکن است دوستانی را که با آن‌ها ماریجوانا مصرف می‌کرده، از دست بدهد یا با چالش‌های جدیدی در روابط خود مواجه شود. همچنین فشارهای محیطی نیز برای تغییر سبک زندگی ممکن است موجب بروز افسردگی و اضطراب بعد از ترک گل گردد.

عوامل فیزیکی ترک گل

علائم جسمی ترک ماریجوانا شامل بی‌خوابی، تغییرات در اشتها و تحریک‌پذیری است که می‌تواند در بروز احساس افسردگی بعد از ترک ماریجوانا موثر باشد.

ترکیبی از عوامل مذکور باعث خواهد شد که فرد پس از ترک ماریجوانا دچار افسردگی شود. آگاهی از این دلایل و یافتن روش‌های مقابله با آن‌ها می‌تواند به فرد کمک کند تا با این چالش‌ها بهتر مواجه شود.

Can You Have Withdrawal from Weed, Marijuana, Cannabis

چگونه بعد از ترک گل کمترین افسردگی را تجربه کنیم؟

حالا می‌دانیم که ترک گل (ماریجوانا) می‌تواند با چالش‌هایی همراه باشد، از جمله تجربه افسردگی! برای کاهش علائم افسردگی پس از ترک الکل، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

دریافت پشتیبانی اجتماعی

صحبت کردن با دوستان، خانواده یا گروه‌های حمایتی می‌تواند احساس تنهایی و افسردگی را کاهش دهد.

فعالیت بدنی

از آنجایی که ورزش و فعالیت بدنی باعث افزایش تولید اندورفین‌ها (هورمون‌های خوش‌حالی) در بدن می‌شود، بنابراین  ورزش منظم در بهبود خلق و خو و کاهش علائم افسردگی بعد از ترک گل موثر خواهد بود.

تغذیه سالم

مصرف مواد غذایی سالم و متعادل در بهبود وضعیت روانی تاثیرگذار است. پرهیز از مصرف زیاد کافئین و قندهای ساده را در دستور کار خود قرار دهید.

مدیتیشن و تکنیک‌های آرامش‌بخشی

مدیتیشن، یوگا و تکنیک‌های تنفس عمیق، موجب کاهش استرس و اضطراب شده و در بهبود روحیه موثر هستند.

خواب کافی

خواب کافی و منظم برای بهبود وضعیت روانی بسیار مهم است. سعی کنید هر شب 7-9 ساعت خواب کافی داشته باشید.

فعالیت‌های سرگرم‌کننده

انجام فعالیت‌هایی که برای شما لذت‌بخش هستند، مانند خواندن کتاب، دیدن فیلم یا کارهای هنری، برای بهبود خلق و خو و افسردگی بعد از ترک گل مفید است.

درمان روانشناختی

اگر افسردگی بعد از ترک گل شدید باشد، مشاوره با روانشناس ترک اعتیاد و یا کمک از روانپزشک ترک اعتیاد می‌تواند برای درمان بسیار موثر باشد. تکنیک‌های شناختی-رفتاری (CBT) موجب شناسایی و تغییر الگوهای فکری منفی خواهد شد.

مصرف مکمل‌ها

برخی مکمل‌ها مانند ویتامین‌های گروه B، اسیدهای چرب امگا-3 و ملاتونین می‌توانند به بهبود وضعیت روانی و کاهش افسردگی بعد از ترک گل کمک کنند. البته قبل از مصرف هر گونه مکملی، با پزشک خود مشورت کنید.

سم زدایی تدریجی گل

به یاد داشته باشید که بهبود زمانبر است و نیاز به صبر دارد. کاهش تدریجی دوز مصرفی ماریجوانا معمولاً بهترین راه برای کاهش علائم افسردگی بعد از ترک گل است.

Teen coughing and stubbing weed joint in ashtray, unhealthy lifestyle, addiction — Stock Video © motortion #249647420

برای رهایی از افسردگی پس از اعتیاد چه کنیم؟

برای رهایی از افسردگی پس از ترک اعتیاد، راهکارهای زیر تاثیرگذار است:

  1. حمایت حرفه‌ای: مشاوره با یک روانشناس یا مشاور متخصص ترک اعتیاد، در درمان افسردگی بعد از ترک گل بسیار موثر است.
  2. پشتیبانی اجتماعی: حمایت از خانواده، دوستان یا گروه‌های حمایتی می‌تواند در درمان علائم بعد از ترک اعتیاد از جمله افسردگی موثر باشد.
  3. مراقبت از خود: توجه به تغذیه مناسب، ورزش منظم و استراحت کافی می‌تواند روحیه شما را بهبود ببخشد.
  4. پذیرش احساسات: در جلسات رواندرمانی، تمرکز بر روی بروز احساسات و انتقال آن‌ها به صورت سالم است تا احساسات منفی داخل شما جمع نشوند. این روند به درمان افسردگی بعد از ترک گل کمک خواهد کرد.
  5. انجام فعالیت‌های مفرح: انجام کارهایی که تمرکز شما را از افکار منفی منحرف می‌کنند.
  6. درمان دارویی: در برخی موارد، استفاده از داروهای تجویز شده توسط روانپزشک ترک اعتیاد در درمان افسردگی بعد از ترک گل تاثیرگذار است.

با استفاده از این روش‌ها می‌توانید مطمئن باشید که افسردگی بعد از ترک گل بهبود خواهد یافت.

نتیجه گیری

افسردگی بعد از ترک گل کی از عوارض شایع ترک این ماده است که به منظور عدم عود حتما باید درمان شود. یکی از راه‌هایی که به منظور کاهش افسردگی بعد از ترک اعتیاد استفاده می‌شود، سم زدایی تدریجی گل است که شدت علائم ترک از جمله افسردگی را کاهش می‌دهد. اما برای بهبود و درمان افسردگی بعد از ترک گل لازم است تا از روانشناس و روانپزشک ترک اعتیاد مجرب کمک بگیرید.

در این راستا تیم سلامت روان کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد پیام تندرستی به منظور درمان افسردگی بعد از ترک گل، برای شما جلسات رواندرمانی و داروی ضدافسردگی تجویز خواهد کرد. تیم درمانی مرکز پیام تندرستی با استفاده از روش‌های نوین ترک گل درصدد ایجاد فرایندی ایمن و با حداقل درد و خماری است. از اینرو اگر خواهان فرایند ترک ماریجوانا با کمترین شدت علائم ترک هستید، کافیست با متخصصین مرکز پیام تندرستی تماس بگیرید.

Rate this post
دسته بندی مقاله : مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

مشاوره رایگان